מחוץ לפריים הוא סרט המתעד את חייהם של צלמי עיתונות בדרום, שחיים במאבק יום- יומי בין הרצון לטפח חיי משפחה לשאיפה לקיים חיי קריירה כמעט בלתי אפשריים
סרט דוקומנטרי המגולל את סיפוריהם של שני צלמי עיתונות מדרום הארץ, אדי ישראל – צלם מעריב לשעבר ואלי הרשקוביץ, צלם עיתון הארץ – המנסים לשרוד במקצוע הולך ונעלם המאלץ אותם מדי יום לבחור בין התפקיד לחיי המשפחה. הסרט מספר את סיפור הענף הנמצא בשנים האחרונות במשבר עמוק. זו הזדמנות ראשונה להיחשף אל אלו שבכוחם להנציח רגעים היסטוריים ולשנות סדר יום אבל אף אחד לא מכיר אותם– הם תמיד יהיו מחוץ לפריים.
הסרט מעמיד במרכז את צלמי העיתונות, ככאלה המנסים להיאבק בדימויים כחיות טרף המחכות לרגע המתאים 'לצוד' תמונה שתחתם בספרי ההיסטוריה, ומחכים רק שיתרחשו אסונות בשביל הריגוש המקצועי שלהם- אלא כדמויות אנושיות, הנאבקות על שרידותן ועל מקום המשפחה בחיי קריירה תובעניים והיעדר ההלימה בין השאיפות האישיות לאלו המקצועיות.
הסרט עוסק בשיח המקצועי התקשורתי, שאלת הרלוונטיות והחשיבות של צלמי עיתונות בעידן שכולו טכנולוגי ובו "הכוח של הרגע" הוא שם המשחק בתקשורת, על אובדן המיוחדות, הכבוד והפרנסה הטובה של צלמי העיתונות, בין היתר דרך הממד ההיסטורי של המשבר בעיתון מעריב.
במאי הסרט טל אביטן הוא תושב שדרות אשר מתעד את המתרחש בדרום כבר שנים רבות: "הסרט עוסק באנשים שמחוץ לפריים. צלמי העיתונות" מספר אביטן בעולם שבו תמונה אחת שווה אלף מילים, תמונה שמופיעה בעמוד שער של עיתון שווה פי אלף יותר.
בשביל צלם עיתונות כל תמונה שהוא מצלם במצלמה הגדולה, המקצועית, התלויה תמיד על הכתף, שווה המון. היא שווה את החיים שהוא יצר סביבה. חיים שבה צריך לבחור כל דקה בין הסתערות עליה לבין עוד רגע עם המשפחה. חיים שמצריכים את הסובבים אותך להשלים עם העובדה שהפריים הוא מה שמוביל אותך. הפריים והתשוקה לחיפוש אחריו.
הבעיה היא שהעולם שבו תמונה אחת שווה אלף מילים הוא גם עולם שבו כל אחד יכול לצלם. לכולם יש טלפון נייד עם מצלמה, כולם מצלמים כל הזמן. תמונות עוברות מאחד לשני בכל רגע. בעולם כזה, משתנים חייו של צלם העיתונות. משתנה חייה של העיתונות הכתובה בכלל.
שני הגיבורים של "מחוץ לפריים", אלי הרשקוביץ' מעיתון הארץ ואדי ישראל מעיתון מעריב מתמודדים כל אחד בדרכו עם מה שמציעים החיים כצלם עיתונות. האחד נלחם על הכבוד של הפריים, על הכבוד של הצלם שעומד מאחורי הצילום. מסרב לשחק את המשחק שבו כל אחד יכול לצלם ולפרסם. השני נלחם להרוויח כמה שיותר רגעים עם ילדיו ותוך כדי נאבק ממש כדי להציל את העיתון שלו. כדי שיהיה כסף להביא הביתה אבל גם "כדי שאבא ימשיך להגיד בגאווה: "אדי. הבן שלי. צלם מעריב".
במאי הסרט הוא בוגר המחלקה לקולנוע וטלוויזיה של מכללת ספיר ביים את הסרט ״קצוות״ שזכה בפרס עליזה שגריר והשתתף בתחרות הדוקומנטרית בפסטיבל חיפה, הסרט מתעד את סיפורה של משפחה משדרות החיה בצל התאבדותו של האב בתא המעצר. טל אביטן מתגורר בשדרות עובד כצלם, מחוץ לפריים הוא סרטו השני.
את הסרט הפיקה חברת דרומה הפקות, החברה מפיקה סרטים עלילתיים ודוקומנטריים המציבים את האדם במרכז ועוסקים בנושאים חברתיים כהגירה, מוגבלויות, עוני,זכויות אדם ובעלי חיים ועוד. החברה רוצה להשמיע את קולו של ה"אחר" זה שקולו אינו נשמע ושלא תמיד זוכה לייצוג בתקשורת ההמונים. בין הסרטים שהחברה הפיקה "עלים אדומים" (זוכה פרס סרט הביכורים ופיפרסקי, פסטיבל ירושלים 2014), "אינרציה" (פסטיבל ברלין), "החיים על פי אוהד" (דוקומנטרי, זוכה ציון לשבח דוק אביב 2014), "החקירה" (פסטיבל גואה, הודו) ו"בין העולמות" (פסטיבל בוסאן ופסטיבל חיפה).
בימוי: טל אביטן | 50 דקות, עברית, תרגום לאנגלית | צילום: טל אביטן| עורך: יואב הראל | מפיקים: חגי ארד ואלעד פלג – דרומה הפקות