לדברי היוצרת, נקודת המוצא לטרילוגיית הסרטים שתוצג בתערוכה היא ביקור שורשים ששבית בו גדלה סבתה
מוזיאון תל אביב לאמנות מציג תערוכה חדשה של מאיה ז"ק, מרצה בבצלאל שעבודתה כוללת וידאו, רישום ומיצב. התערוכה ששמה "אור נגדי" כוללת רישומים גדולי ממדים, הדמיות מחשב ומיצבים פיסוליים. בתערוכה מוצגת לראשונה בשלמותה, טרילוגיית הסרטים עטורי הפרסים: "אמא כלכלה", "חוק שחור לבן" ו"אור נגדי" (שיוקרן בתערוכה בבכורה עולמית). בסרטים מככבות דמויות נשיות והרישומים של ז"ק הופיעו בחלקם בסרטים או נוצרו בעקבותיהם. התערוכה מלווה בספר ״זיכרון למעשה״ שראה אור בהוצאת אקט-סוד צרפת ומוזיאון תל אביב לאמנות. בסיוע מועצת הפיס לתרבות ולאמנות ומכון שפילמן לצילום.
ז"ק: "נקודת המוצא לטרילוגיית הסרטים – היתה ביקור שורשים שערכתי ב-2006 עם אבי ואחותי אל הבית בו גדלה סבתי בקושיצה, סלובקיה. סבתי עצמה עלתה לארץ לפני המלחמה בעוד כל משפחתה נותרה באירופה ונשלחה אל מותה באושויץ ב-1944. כשמצאנו את עצמנו מול הבית המקורי בסלובקיה, סירב הדייר הנוכחי לתת לנו להכנס ולבקר בתוך הבית עצמו. חוויית 'המפגש החסום' עם האתר הציתה בי את הדחף הנואש לדמיין ולשחזר את מה שהתרחש בין קירות הבית כאילו היה זה מתוך זכרוני שלי".